Wat is jouw verhaal

Stap 1: Jouw unieke persoonlijke merk

Jouw verhaal

Wat is jouw verhaal? (2 min)

Mensen kopen dus op basis van jouw drijfveren, talenten en hoe je de dingen doet die je doet. Jouw belangrijkste verkoopargument is dus niet jouw fantastische aanbod, maar jouw verhaal en hoe je dit alles vertaalt naar de praktijk.

Waarom is jouw verhaal van belang?

Misschien denk je als je deze kop leest: mijn verhaal? Wie zit er op mijn verhaal te wachten? Iedereen dus! Kijk maar eens naar de statistieken van je website. Samen met de homepage is de over mij/over ons pagina de best bezochte pagina. 

Kijk ook eens naar jouw posts met de meeste likes en interacties: waarschijnlijk kwam jij of jouw team in beeld? 

Deze afbeelding toont een heatmap van mijn website. Het menu ‘Over mij’ wordt vaak aangeklikt.

Jouw verhaal in de praktijk

Door duidelijk te zijn over jouw verhaal, missie en je kernwaarden kunnen jouw potentiële klanten zich hiermee identificeren. Het emotionele koopproces wordt in gang gezet. Als een soort batterij die langzaam naar die 95% toegaat, totdat ze koopbereid zijn en met de juiste rationele argumenten volmondig JA zeggen.

Maar…hoe vertaal je dit nu naar de praktijk?

1. Jouw verhaal op de website: Bij een verhaal is het meest aansprekende om mee te beginnen jouw grootste gebeurtenis / turning point waarom je bent gaan doen wat je nu doet. Neem de lezer vervolgens mee in de gebeurtenissen die tot jouw missie en huidige bedrijf en aanbod hebben geleid. Maak gebruik van pakkende headers en quotes of uitspraken tussendoor om de tekst leesbaar te houden. Zorg ervoor dat je jouw aanbod, bijvoorbeeld twee diensten, deelt door het verhaal af te ronden met: ‘en daarom heb ik [aanbod1] en [aanbod2] ontwikkeld. Speciaal voor [doelgroep], die [verlangen van deze doelgroep]’. Sluit af met een luchtig stukje over jezelf. Pssst.

2. Laat jezelf zien op social media en krijg zo meer interactie. Deel waar je vandaan komt, wat je herkomst is, dingen die je meemaakt, jouw interesses en plezier in je werk. Het hoeft dus niet altijd over je bedrijf te gaan. Laat ook zien wie de persoon is áchter het bedrijf. Zowel visueel (hoe je eruit ziet) als tekstueel (wie je bent en waar je voor staat). Maak gebruik van foto’s, video’s, Reels, of story’s (24-uurs berichten op Instagram/Facebook).

3. Geef podium aan je proces op social media. Vertel welke keuzes je maakt en waarom, deel je intentie, je kennis en je proces. Laat zien hoe je dag verloopt en waar je tegenaan loopt. Mensen vinden dit interessant en je bent nog steeds expert als je hardop aan het leren bent. Je creëert zo een stukje verbondenheid en met de mensen die je volgen. Zij willen met je meedenken (stel ook korte gesloten vragen), willen helpen, willen samenwerken, willen anderen over jouw bedrijf vertellen en willen zelf geholpen worden.

Maar belangrijk hierbij is: kies een vorm die bij je past. Je hoeft niet ineens elke dag te posten of elke dag story’s te plaatsen. Kijk wat werkt voor jou en haalbaar is. Je groeit er dan vanzelf in, zonder buikpijn.

Werkboek 'Opdracht 2. Jouw verhaal'

Optioneel: kijk eens naar je ‘Over mij-pagina’ met behulp van Opdracht 2. En als je die nog niet hebt dan is dit een mooi moment om het op je todo-list te zetten. Meestal ben je hier zo een paar uur mee zoet, dus als het nu niet past in je agenda, zet het dan op de planning voor later.

Je hebt je verhaal niet nodig voor het verdere verloop van Show Up, met uitzondering van je turning point. Deze gebruiken we straks weer in de pitch voor je merkverhaal.

Downloads

Aan het eind van de module, als je alle lessen hebt doorlopen en de vragen hebt beantwoord, stuur je het werkboek naar team@christelverbiesen.nl. Je ontvangt binnen 5 werkdagen feedback per e-mail.

Own your story.

- Unknown