In deze video leg ik je uit waarom het belangrijk is om te weten wie je ideale klant is. De tekst gaat onder de video verder.
Ik kan de voorbeelden niet meer op één hand, zelfs niet op twee handen tellen, van de bedrijven die ik hielp (en echt hele grote) waarbij hun ideale klant niet (goed) duidelijk was.
Teruglopende omzetten, klachten en claims, campagnes die niet aanslaan, CEO’s die ten einde raad zijn…
Mijn hulp was nodig en wel meteen. Vroeg ik vervolgens naar de ideale klant voor dat ene specifiek aanbod dat ze wilden vermarkten, dan kreeg ik steevast: ‘dat maakt niet uit want iedereen heeft dit nodig’.
Bingo. En daar gaat het mis.
Nou kwamen die grote bedrijven er wel mee weg. Een salesteam, een goed aanbod, merkbekendheid, maakten dat ze inderdaad een heel eind kwamen. Heb je een goed product, dan weten mensen je te vinden.
Maar als (dienstverlenende) zzp-er kan je je niet achter een logo of salesteam verschuilen.
Je wilt met een aangescherpte boodschap de markt op, want hoe kan je anders je ideale klant in het hart raken, te midden van alle ruis?
Niet kiezen voor een ideale klant betekent iedereen.
Dit betekent: een algemene boodschap, diensten die net niet aansluiten, veel ren- en vliegwerk en mokkende klanten.
Kiezen betekent niet uitsluiten.
Kiezen betekent focus aanbrengen.
Voor jezelf.
Voor je communicatie.
Voor je aanbod.
Het brengt jou veel helderheid.
Bottomline: je wilt een ideale klant kiezen voor jezelf, zodat jij weet hoe je jouw boodschap en aanbod afstemt op de persoon waar jij het allerliefste mee werkt.
In de volgende les vind je de instructies voor de opdracht over de ideale klant in het werkboek.