Het lanceringsmoment is iets waar veel ondernemers tegenop zien. Vaak wordt het ook onnodig lastig, omdat ondernemers te lang bezig zijn met het aanbod of het verfraaien van hun website.
Maar…geen nood! In deze module leer je precies hoe en wanneer je begint.
Feitjes vooraf
Wist je dat…
– de gemiddelde volger zo’n 6-7 uur aan content consumeert voordat ze overgaan tot een aankoop?
– slechts 3% van de mensen intuïtief en direct koopt?
Dit benadrukt alleen maar het belang van een doordachte marketingstrategie en een helder actieplan.
Het draait allemaal om keuzes maken en focus.
Het belangrijkste bij lanceren is het creëren van momentum. Op basis van je omzetplan (stap 4) kies je een aantal momenten in het jaar waarin je jouw hoofdaanbod onder de aandacht wilt brengen.
Dit doe je door te werken aan een tijdlijn, zoals een jaarplanning. Zie hiervoor ook de Bonus-module ‘Doelen en jaarplan‘.
Vervolgens plan je daar de gratis en kleinere producten omheen. Deze kleinere producten vormen daarmee je aanjagers. En het leuke is: hier heb je in stap 2 al over nagedacht!
Deze gratis en kleinere producten hebben daarnaast ook als leuk bijkomend voordeel dat jij je creatieve ei kwijt kunt. Varieer en speel hiermee zoveel je wilt. Als je er maar voor zorgt dat ze leiden naar…jawel het hoofdaanbod. 🙂
Er zijn twee soorten lanceringen:
1) Lanceren met een startdatum/moment
2) Doorlopend lanceren
Lanceren met een startdatum/startmoment
Hierbij is het essentieel om op tijd te beginnen. Voor een nieuw aanbod begin je 6-8 weken van tevoren, voor een bestaand aanbod 3-4 weken. Je kunt hierbij werken met verschillende fasen, zoals vooraankondiging en verkoopfase. Zorg ook voor voldoende tijd voor de opvolging van alle leads die verzamelt!
2) Doorlopend lanceren
Wat als er geen vaste startdatum is? Dan kun je doorlopend lanceren. Hierbij werk je met maandelijkse piekmomenten en zorg je voor een consistent promotieplan.
Het goed plannen van je lancering is essentieel. Gebruik hiervoor de lanceerkalender en zorg voor voldoende contentideeën. Ook een lanceerchecklist kan hierbij helpen. Je vindt alle tools in de les ‘Plan je lancering’.
Het lanceren en verkopen van je product of dienst hoeft geen stressvol proces te zijn. Met een goed plan, de juiste tools en een flinke dosis doorzettingsvermogen kun je geweldige resultaten bereiken. Ga aan de slag met wat je leert in deze module en hou vol tot de allerlaatste dag!
Bij deze module hoort een werkboek. Deze hoef je niet op te sturen, maar helpt je met overzicht creëren voor jouw lancering.
Ook zijn er diverse tools en templates die je helpen om gemakkelijker te lanceren en verkopen. Je vindt ze hieronder.