Je niche / doelgroep bepalen

Stap 1: Jouw unieke persoonlijke merk

Jouw ideale klant

Wie is jouw ideale klant? (4 min)

In deze video leg ik je uit hoe je in 3 stappen jouw ideale klant kunt ontdekken. De tekst hieronder vat de belangrijkste zaken voor je samen.

3 stappen om je ideale klant te vinden

Vooropgesteld: als marketeer met zeer brede kennis, was het voor mij heel lastig om mijn ideale klant te vinden. Ik kan veel verschillende typen klanten ‘dragen’ en helpen.

Maar daar gaat het dus niet om.

Het gaat erom dat je klanten vindt waar JIJ fijn mee samenwerkt. 
Omdat alles wat je doet voor deze personen helemaal kloppend voelt.
Zodat je niet hoeft te knokken of je anders voor te doen.

Ik maak bij het vinden van je ideale klant onderscheid tussen ondernemers die al klanten hebben (gehad) en startende ondernemers.

Je hebt al klanten

Ik heb een methode ontwikkeld waarmee jij feilloos kan ontdekken wie jou ideale klant is tussen al die klanten die je al hebt geholpen.

1) Schrijf de namen van jouw allerleukste 3 klanten op (naast elkaar).

2) Noteer onder elke klant alle eigenschappen die je je kunt herinneren. Van demografische factoren, tot problemen, tot type samenwerking en voor welk aanbod deze persoon bij jou kwam.

3) Highlight met een markeerstift alle overlappende dingen.

Voilà: de blauwdruk voor je ideale klant.
Deze oefening vind je in het werkboek (onderaan deze pagina).

Je bent starter

Dan ben je vaak zelf jouw ideale klant.

Je bent namelijk niet voor niets gaan ondernemen en hebt dit aanbod opgezet.

Welke frustraties en dromen van jezelf matchen met die van jouw ideale klant?
Waar werd jij gek van? Wat wilde jij anders? Wat kenmerkt jou?

Beschrijf alle kenmerken van jezelf. Standaard dingen als leeftijd, geslacht, opleiding, gezinssituatie. Maar ook: wat jij denkt, waar je mee worstelt, wat je graag anders zou zien. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn jouw drijfveren?

Extra tip: interview klanten en vraag door (welke frustraties en behoeftes hebben ze – welke vragen stellen ze jou). Kijk bij (business) communities welke vragen worden gesteld over datgene wat jij komt oplossen. Spit je reviews door: wat geven je klanten je terug over de ervaring met jou?

Extra gedachte: waar was jij ZELF mee geholpen als jij dit had kunnen doen of volgen voor jezelf? Waar word jij warm van? Daar schuilt de gouden sleutel van je aanbod.

Werkboek 'Opdracht 3. Jouw ideale klant'

Pak nu het werkboek erbij en beantwoord de vragen die horen bij opdracht 3.

Downloads

Aan het eind van de module, als je alle lessen hebt doorlopen en de vragen hebt beantwoord, stuur je het werkboek naar team@christelverbiesen.nl. Je ontvangt binnen 5 werkdagen feedback per e-mail.

To the customer, you are the company.

- Shep Hyken